Skip to content

Fiscul canadian

28 January 2011

Se apropie sezonul taxelor. Tocmai am primit o scrisoare de la Canada Revenue Agency, că le datorez 614 dolari, asta în caz că tax return-ul meu de anul trecut nu a fost procesat după 15 iulie. Cu un plic în care să le trimit înapoi banii.

Normal, inițial m-am panicat. Am răscolit tot dulapul după o copie la return-ul pe care l-am trimis anul trecut (care nici nu eram sigur că o mai am) și alte documente relevante, am verificat contul să văd dacă mi-au încasat banii care i-am trimis atunci.

Până la urmă am descoperit că pe return-ul de anul trecut eu am trecut că le datorez 605 dolari si le-am trimis un cec. Cecul era in dolari americani, pentru că am contul în USD. Prin august am primit înapoi o scrisoare de la ei în care mă anunțau că după calculele lor datorez 614 dolari dar, cum dolarii canadieni sunt mai ieftini decât cei americani, mi-au și trimis rest un cec de 8 dolari canadieni.

Deci treabă demnă de organizație guvernamentală. La 6 luni după ce mă anunță că totul e OK și îmi dau rest, mă anunță că le sunt dator. Plus că pe foaia aia nici nu zicea clar că sunt dator, zicea ceva de genul your installment credit is bla bla bla. Habar nu aveam ce e aia instalment credit și nici acum nu știu exact. Și mă sperie chestiile astea care au de a face cu fiscul pentru că nu înțeleg deloc sistemul de taxe și trăiesc cu frica că greșesc ceva, rămân dator și ei vor crede că am făcut-o cu rea-voință.

Am vrut să clarific problema. Pe noua hârtie scria că inițial au trimis mizeria la adresa mea din Canada, au primit-o înapoi și au re-trimis-o pe ultima adresă pe care o au de la mine (cea de pe Tax Return). Deci a și făcut înconjorul Canadei înainte să o primesc. Noroc că, mulțumită noului lor super-sistem informatic, pot să-mi verific situația online. Acum știind că ar trebui să fiu în regulă, m-am gândit că probabil am primit scrisoare din cauză că am fost procesat după 15 iulie. Am zis să confirm online. Mă pun eu să-mi creez cont – îmi cer Social Security Number, îmi cer data nașterii, ceva rând de pe tax return și codul poștal. Completez și dau submit. Următorul ecran mă roagă să confirm codul poștal pentru că acolo o să-mi trimită parola! WTF? Adică înțeleg că trebuie să fie uber-sigur, dar să fim serioși. Trimiți parola prin poștă???

Din moment ce inițial au trimis notificarea la o adresă greșită, am zis că nu are sens să îmi bat capul. Sper că am înțeles eu bine și fiscul canadian, în spiritul organizațiilor de stat, îmi trimite notificări după ce au încasat cecul și au procesat tax return-ul, în stilul nu știe stânga ce face dreapta.

Dacă nu, și în viitor mă laud pe blog că fac o excursie în Canada după care nu mai scriu nimic, să știți că m-au arestat pentru evaziune fiscală…

From → true story

Leave a Comment

Leave a Reply

