Skip to content

Despre condus

2 March 2012

Redmond

Niște chestii despre condus. Prima e despre cum se conduce aici. La școala de șoferi, soția are ore de condus cu mai mulți instructori. O chestie care unii instructori spun că se face într-un fel, alții că se face în alt fel: ce faci în intersecție cu semafor când vrei să faci stânga. Sunt două opțiuni: te bagi până în mijlocul intersecției și aștepți să poți face stânga după ce lași mașinile care vin din față să treacă sau nu intri în intersecție cât timp trec mașini care îți taie calea. Asta e una din diferențele dintre condusul în Washington și condusul în România. Aici legea spune că nu intri în intersecție până nu poți să o traversezi complet.

Pentru că în România, cum foarte multe drumuri au o singură bandă pe sens și nu prea există bandă specială pentru virat stânga, dacă nu intri în intersecție riști să blochezi toate mașinile din spatele tău care vor să meargă înainte. Așa că în România legea spune (cel puțin spunea când mi-am luat eu permisul) că intri până în mijlocul intersecției și aștepți acolo. Cei care vor să meargă înainte au voie să te depășească pe dreapta.

Aici e invers, pentru că la majoritatea intersecțiilor te poți încadra ca să nu te deranjeze cei care fac stânga și problema cea mai mare e să nu blochezi intersecția când e mult trafic. Așa că aici trebuie să stai în afara intersecției până când poți să faci stânga neîntrerupt.

Se pare însă că nu a fost totdeauna așa, de aia unii instructori sunt confuzi. Eu am ținut minte pentru că e una din puținele legi care e opusul a ceea ce se practică în România.

Los Angeles

A doua chestie e despre cum se conduce în Los Angeles. Mi-am amintit că toată lumea m-a speriat că mamă ce agresivi sunt șoferii acolo și ce grăbiți și că aici e atât de frumos și liniștit comparat cu LA… Băi și m-am speriat. Când am fost în LA eram pregătit sufletește, înarmat cu claxoane, înjurături și semne cu degetul mijlociu – îmi imaginam direct DN1, București chestii – frâne, tăiat calea, înjurături. Când colo – nici vorbă. Sincer nu mi s-a părut mare scofală.

Gen dacă ai condus în România, ești pregătit.

India

Și mă lăudam eu așa până am auzit de la colegii mei indieni cum se conduce la ei. Ouch. Niște chestii de nu îți vine să crezi. De exemplu că nu au marcaj trasat ca să delimiteze benzile și sensul – numărul benzilor și direcția se schimbă după trafic – adică dacă vin mulți dintr-o parte și se îngrămădesc unii lângă alții, asta e – e șosea cu 3 benzi care merg în colo și una care vine înapoi. Dacă e puțin trafic, e șosea cu o bandă pe sens. Și așa mai departe.

A, și virajele se fac în felul următor: claxonezi și te bagi. Asta pentru că dacă semnalizezi frumos și aștepți, nu treci veci. Și motivul pentru care claxonezi e ca să atragi atenția la ceilalți șoferi. Zău că așa mi-au spus mai mulți că se conduce acolo. Calxonezi gen ”atenție că urmează să fac ceva” și te bagi. Și nu se supără nimeni, pentru că așa se face.

Nici vorbă de prioritate, semnalizări și alte din astea. Așa că să nu vă plângeți niciodată că se conduce urât în România. Se poate și mult, mult mai rău.

From → personal

Leave a Comment

Leave a Reply

